• Demokrati
Demokrati är grundläggande

Demokrati

Demokrati är grundläggande

I Falkenberg tas många beslut som påverkar våra liv.
Hälso- och sjukvård, tandvård och kollektivtrafik är viktiga delar av vårt samhälle. Även  kultur, utbildning och turism är viktiga saker som påverkas.

Med den utveckling som vi ser runt om i världen, med alltmer auktoritära ledare och beslut som tas allt längre ifrån de människor som påverkas av dem, är det extra viktigt att vi värnar om vår demokrati. Vi vill att så många som möjligt skall känna att de är en del av beslutsprocessen och att de har möjlighet att påverka – även när det inte är valår. Först då uppnår vi riktig demokrati.

Ett jämlikt  Falkenberg

Ett jämlikt  Falkenberg gynnar alla Alla människor har lika värde och alla människor har kunskaper, förmågor och erfarenheter som är viktiga för samhället. Den som lever sitt liv med en funktionsvariation ska ha samma möjlighet till ett gott liv som alla andra.

Alla ska kunna vara delaktiga

För att alla människor ska kunna vara delaktiga i samhällslivet måste flera saker göras. Den med normbrytande funktionalitet är i högre utsträckning utsatt för våld och övergrepp och här behöver kunskapen öka. (Normbrytande funktionalitet är ett begrepp som betyder att man fungerar, men på ett annat sätt än normen talar om för oss.)

Vi förespråkar personalinflytande, patientinflytande och medborgarinflytande för att få en fördjupad demokrati. Demokratin måste göras tillgänglig för alla invånare. Vi vill att alla ska känna till hur beslutsprocessen fungerar, vilka möten som är öppna för allmänheten och hur man kan göra sin röst hörd. Beslut behöver vara väl förankrade hos så många parter som möjligt. På så sätt kan vi fatta bra och långsiktiga beslut som det finns stor motivation att genomföra.