Ett mer jämnlikt Sverige

För några decennier var Sverige världens mest jämlika land. Så är det inte längre. De sociala skillnaderna har ökat väsentligt. Stora skillnader i ett samhälle leder till att vissa mer än andra drabbas av ohälsa, exkludering från arbetslivet, sämre studieresultat och en sämre ekonomisk utveckling.

Vi vet att jämlika samhällen ger större frihet och mer möjligheter till alla människor. Ett jämlikt samhälle kommer att vara viktigt för att klara större samhällsutmaningar som klimatförändringar och ekonomisk obalans. En trygg välfärd kommer att vara avgörande för framtiden. Vänsterpartiet arbetar för att skapa ett solidariskt och jämlikt samhälle för alla.

Falkenberg där alla har lika förutsättingar

Vänsterpartiet vill se ett Falkenberg med gemensamma lösningar, rättvisa och demokratisk styrning. Ett Falkenberg där alla har lika förutsättningar.
En stark och bra välfärd som finansieras gemensamt genom skattesystemet utgör en viktig grund för ett jämlikt samhälle.
Tillsammans gör vi skillnad i Falkenberg.

Vänsterpartiets vision för Falkenberg

Det halländska inlandet har viktiga tillgångar. Här finns en vacker natur och ett värdefullt kulturlandskap. En långsiktig politik med väl utbyggd infrastruktur och god kommunal service har skapat möjligheter för företag att vara verksamma och utvecklas även i inlandet. Genom denna utbyggda service blir det lättare för familjer att bo i en vacker och levande landsbygdsmiljö.

Tillgängligt för alla

Vårt Falkenberg är en levande stad med ett blomstrande affärsliv i innerstaden. Staden är en plats som är tillgänglig för alla genom grönområden och parker med fritidsanläggningar, Kulturskola, Ungdomens hus och bibliotek utgör viktiga mötesplatser för människor i alla åldrar och med olika bakgrunder. Den offentliga miljön är utformad så att den är tillgänglig för alla grupper i samhället.

Trygghet

I vårt Falkenberg kan alla delta i samhällslivet, oavsett funktionsvariationer. En aktiv feministisk stadsplanering innebär att planering av gator, parker och torg också tar hänsyn till att alla skall kunna känna sig trygga utomhus.
I vårt Falkenberg finns tillräckligt med hyresrätter för alla som önskar. Det underlättar bland annat för ungdomar att flytta hemifrån. I vårt Falkenberg lever ingen i hemlöshet.

Människors lika värde

Människors lika värde är ledstjärnan för all offentlig planering.
Skola och förskola, äldre- och handikappomsorgen drivs i huvudsak av kommunen. Den kommunala skolan blomstrar men det finns också utrymme för icke vinstdrivande företag, stiftelser, personalkooperativ med mera. som erbjuder olika inriktningar. Det finns tillräckligt med personal på alla skolor och förskolor. Det gör att alla barn har möjlighet att gå i sin närmaste skola. Alla skolor skall erbjuda likvärdig utbildning. Inga avgifter tas ut för skolresor, temadagar, luncher och mellanmål. Äldre kan välja att bo kvar hemma eller på särskilt boende, tillsammans med sin livskamrat.

Falkenberg som föredöme

Kommunen är en bra arbetsgivare som ser till att personalen får kontinuerlig kompetensutveckling. 6-timmarsarbetsdagen är fullt genomförd. Privata och offentliga arbetsgivare har kollektivavtal, jämställda löner och meddelarfrihet. Kulturen blomstrar – musik, dans, teater, konst. Människor som skapar själva eller tar del av andras uttryck på utställningar, konserter med mera. Biblioteken är en naturlig mötesplats för människor. Vår kommun ligger i framkant när det gäller klimatfrågan. Vårt Falkenberg är en föregångare i att ta hand om våra resurser vad gäller sol, vind och vatten men också ta hand om naturtillgångar och ett levande jordbruk som gör att alla har möjlighet att leva både hälsosamt och klimatsmart.

Lita på välfärden

Du ska kunna lita på välfärden. Att välfärden fungerar är en förutsättning för många människors frihet. Samhället skall stötta den individ som är i behov. Det ska gå att lita på att ditt barn känner trygghet i skolan, att samhällets viktiga sociala strukturer är välfungerande, att dina föräldrar får värme och omsorg på äldreboendet.

Engagera dig

Välkommen till Vänsterpartiet Falkenberg!

Ville du istället besöka Vänsterpartiets centrala sida?