• Utbildining - l...
A till Ö
Tullbroskolan i bakgrunden. Lika bra skola för alla

Utbildining – lika bra skola för alla.

Lika bra skola för alla – trots olika behov.

Alla barn och unga skall ha rätt till en trygg och stöttande skola. Utbildning och kunskap skall stå i centrum. Den kommunala skolan skall få det stöd som behövs för att alla barn och unga skall få den start som behövs för en god och jämlik framtid.

Starka kommunala skolor

Vänsterpartiet i Falkenberg vill stärka resurserna till den kommunala skolan.
Den kommunala skolan skall vara bra. Resurserna och stödet till den kommunala skolan skall öka. Skolorna i Falkenberg skall vara likvärdiga. Utbildning och kunskap är viktigt. Alla barn och unga skall få det stöd som behövs, hemspråksundervisning, läxhjälp och anpassningar. Fritidsverksamheten skall utökas.

Skolan skall arbeta med frågor om jämställdhet och jämlikhet. Tillsammans skall vi motverka rasism och utanförskap. Barn och unga har olika behov men alla har rätt till stöd för lika rätt i samhället.

Närmaste kommunala skolan

Den närmaste kommunala skolan ska vara bra. Föräldrar ska inte behöva leta alternativ som ligger långt från barnens hem. Vänsterpartiet är emot vinstdrivande skolor då de tar resurser från den kommunala skolan och ökar segregeringen.

Ökade resurser

Vi vill öka resurserna i den kommunala skolan, så att dessa kommer alla barn till del. Alla barn och ungdomar ska känna glädje och trygghet i skolan. Det behövs fler förskollärare, lärare och elevassistenter. Personalen skall få nödvändig kompetensutveckling. Skolhälsovården ska utvecklas. Skolorna i Falkenberg skall vara likvärdiga, leva upp till lagar och förordningar och verka för en stark vision där utbildning och kunskap står i centrum. Detta är avgörande för vägar till arbete och fortsatt utbildning.

Anpassade lokaler

Skolans verksamhet ska bedrivas i lokaler som är anpassade efter barnens behov. Det är viktigt att barnen har tillgång till en bra fritidsverksamhet så att de har en meningsfull sysselsättning efter skoltiden. Fritidshemmen ska ha mindre barngrupper och tillräckligt med personal.

Tillräckliga resurser

Barn ska garanteras det stöd de behöver i form av specialundervisning, hemspråksundervisning, läxhjälp, sommarundervisning med mera. Skolan ska ha tillräckliga resurser för alla barns behov och vara avgiftsfri. Resurser ska styras till områden där behoven är som störst. Vi vill bevara och utveckla den öppna förskolan.

Motverka utanförskap

Alla som arbetar inom barnomsorg och skola samt elever ska utbildas i att verka för ökad jämställdhet och jämlikhet. Tillsammans motverkar vi  rasism och utanförskap. Barn och unga har olika behov. Alla har rätt till stöd för lika rätt i samhället.