• Kultur och frit...
Kvinna står på en äng och målar. Vänsterpartiet säger att Kulturskolan ska vara avgiftsfri

Kultur och fritids

Ett aktivt och starkt kultur- och fritidsliv är viktigt för en dynamisk och levande ort som Falkenberg.

Avgiftsfri Kulturskola

Det bidrar till befolkningens välbefinnande, välbefinnande och sociala gemenskap. Det inkluderar personer i alla åldrar. En aktiv och välutvecklad kulturskola är viktig för alla barn och ungdomar som deltar i musik, dans, drama och bild både i grundskolan och på sin fritid. Kulturskolan ska vara avgiftsfri.

Falkenberg – en god plats

Vi vill ha en bra och avgiftsfri fritidsverksamhet som når alla barn och ungdomar i hela kommunen. Det ska finnas aktiviteter under skolloven. Ett varierat utbud av konserter, teaterverksamhet, konst och andra kulturformer gör Falkenberg till en god plats att leva på och att komma till.

Välbefinnande

Det ideella arbetet som föreningarna runt om i vår kommun bedriver ska uppmuntras. Det handlar om kulturliv, hantverk, fritidsintressen och idrott. Vi vet att fritidsintressen och idrott bidrar till god hälsa och välbefinnande. Det leder till ett ökat socialt engagemang och större kontaktytor för människor.

Värdesäkra föreningsbidragen

Engagerades insatser är motorn i dessa verksamheter, Vänsterpartiet vill öka stödet för alla dessa insatser genom att värdesäkra föreningsbidragen och på sikt höja dem. Allt kommunalt stöd till olika verksamheter ska fördelas jämställt.