• Ang de planerad...
Aktuella frågor

Ang de planerade besparingarna på kulturskolan i Falkenberg

16 maj träffade vi i Vänsterpartiet delar av den socialdemokratiska ledningen i Falkenberg. Vi diskuterade, bland annat, budgetfrågor och aviserade besparingar i kommunen. Den enda information som vårt parti hade fått om dom olika besparingsförslagen innan detta möte var dom förslag som förvaltningen hade presenterat för Barn- och utbildningsnämnden.

Vi ställde frågor om kulturskolan och dom besparingsförslag som förelåg. Vi talade om att, vi kommer inte att stödja en nedskärning av barn- och ungdomskulturen i vår kommun. Vänsterpartiet fick, genom förhandlingar med den nya majoriteten i kommunen, igenom förslaget om att kulturskolan ska vara avgiftsfri. Denna reform ska, naturligtvis inte urholkas genom att man sänker ambitionsnivån på övrig verksamhet eller att man tar bort verksamheter som redan finns på kulturskolan..

Vi hade hört från annat håll att danspedagoger och danskurser på kulturskolan var i fara – även om inget sådant förslag fanns i den tjänstemannaskrivelse vi sett. Därför ställde vi en klar och tydlig fråga om detta. Barn- och utbildningsnämndens socialdemokratiska ordförande svarade att han inte hört någonting om att dansen skulle vara hotad. Han lovade att kolla upp saken och återkomma. Vänsterpartiet har, fram tills dess att vi fick läsa i HN inte fått någon som helst information om detta.

Vid vårt möte med socialdemokraterna var vi tydliga med att, den satsning vi fick igenom på kulturskolan inte på något sätt får innebära att man minskar verksamheten eller hindrar nya sökande att deltaga i kulturskolans verksamhet. Vi uppfattade också att våra bägge partier vid detta tillfälle var överens i denna fråga.

Efter mötet 16/5 har vi försökt få kontakt med socialdemokraterna vid tre tillfällen, för att få mer information om kulturskolan och dess verksamhet. Dom har ännu inte behagat svara på tilltal. Så, vi får helt enkelt på detta sätt meddela att, vi kommer inte att stödja dom förslag som finns på besparingar i kulturskolans verksamhet. Om detta skulle fälla majoritetens förslag så får det bli så!

Vi vill också påminna om att, vi har ännu inte fått några konsekvensanalyser av föreslagna besparingar. Än mindre några barnkonsekvensanalyser.

Mikael Hallberg & Anita Gidén

Vänsterpartiet Falkenberg