• Natur och miljö...
En naturskön stig i Halland

Natur och miljö

Naturskyddsföreningen har sedan 1985 skickat ut en enkät till riksdagspartierna. När Naturskyddsföreningen rankar riksdagspartiernas agerande för miljön under den gånga mandatperioden får Vänsterpartiet grönt ljus på 17 av 18 miljöpolitiska förslag.

Ambitiös miljöpolitik

Vänsterpartiet har under en stor del av mandatperioden drivit en ambitiös miljöpolitik i riksdagen. Partiet har bland annat gett stöd till flera viktiga förslag från regeringen och drivit på för en skarpare politik och höjda miljöskatter. Dessutom har Vänsterpartiet föreslagit den högsta miljöbudgeten av alla partier.

Grönt ljus för miljön

När det kommer till förslagen om en klimathandlingsplan, stärkt marint skydd samt mål för en ökad plaståtervinning är Vänsterpartiet det enda partiet som får grönt ljus.

Minska utsläppen

Vänsterpartiet lyfter även fram billig kollektivtrafik och stöd till svenskproducerade och växtbaserade livsmedel för att minska de konsumtionsbaserade utsläppen.

Hållbart skogsbruk

Vänsterpartiet föreslår också flera åtgärder för ett hållbart skogsbruk: högre krav på miljöhänsyn i skogsbruket, stopp för avverkning av skyddsvärda skogar, utfasning av kalhyggesbruk och stöd för åtgärder som stärker skogens funktion att lagra kol.

Läs mer: https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vansterpartiets-miljopolitik-granskad/