• Quinna - man ka...
Menskopp nästan full med blod

Quinna – man kan inte välja att få eller inte få mens som livmoderbärare

Man kan inte välja att få eller inte få mens som livmoderbärare.  Därför yrkar Vänsterpartiet Falkenberg att Falkenbergs kommun köper in hållbara mensskydd till alla livmoderbärare i högstadiet och gymnasiet.

Grundläggande behov

Under en livstid lägger en livmoderbärare i snitt 70.000 kronor på mensskydd. Att lägga 100 kronor i månaden på mensskydd kan för unga personer och deras familjer bidra till ekonomiska svårigheter, alternativt att man inte prioriterar mensskydd. Mensskydd är ett grundläggande behov och tillgången till det är därmed en demokratisk rättighet. På grund av den ekonomiska kostnaden för mensskydd riskerar unga att få stanna hemma från skolan eller inte kunna ha en aktiv fritid på samma villkor som de som inte menstruerar. Detta är ett demokratiskt problem. Det är också ett sätt att öppna upp för samtal kring ett tabubelagt ämne.

Hållbara mensskydd

Ett kostnadsfritt, hållbart mensskydd kan vara ett bra alternativ till engångsartiklar, som tampong och binda. Till exempel så har en menskopp en livslängd på 10 år, det motsvarar ca 3 250 tamponger (under en livstid). Den ger livmoderbäraren den demokratiska rättigheten och tryggheten att delta i samhället på samma villkor som andra samt att den minskar den ekonomiska ojämlikheten som många drabbas av.

Gratis mensskydd

I flera kommuner i Sverige pågår nu satsningar på gratis mensskydd. I Smedsbacken får nu unga tillgång till gratis mensskydd och i Åkersberga erbjuds alla kommunanställda gratis mensskydd. Falkenberg bör också göra detta. Att satsa på gratis mensskydd är att satsa på jämställdhet, demokrati och miljö.

Vänsterpartiet Falkenberg yrkar att Falkenbergs kommun köper in hållbara mensskydd till alla livmoderbärare i högstadiet och gymnasiet.